בלוג - מאמרים אחרונים

שִׂמחה בלב / פתיחה

בחזרה לעמוד הספר

לקריאה נוספת על המחברת

 

הקדמה: שיטת קון-מארי

"קון-מארי, האם יש מדריך מאויר שמסביר את השיטות שלך לסידור הבית, בדיוק כמו שאת מסבירה בשיעורים שאת נותנת?"

אני לא יודעת כמה פעמים שאלו אותי את השאלה הזאת. התשובה שלי עליה היא תמיד אותה התשובה. "אתם לא צריכים מדריך כזה, כי ההצלחה שלכם תלויה כמעט כולה בדפוס החשיבה שלכם." ברור לי היטב שלא משנה כמה ידע תצברו, אם לא תשנו את צורת החשיבה שלכם, לא תתקדמו לשום מקום. כך שמה שאני מנסה להעביר כיועצת לענייני סדר הוא לאו דווקא שיטה לסידור הבית, אלא גישה שתאפשר לכם להיות בעלי יכולות לסַדֵר. ואני מאמינה שלהשגת היעד הזה נדרש משהו שדומה לטיפול בהלם.

יש אמת בטענה, כי מרגע שאנשים חשים מחויבים למלאכת סידור הבית, הם אולי ירצו הוראות מפורטות יותר. ולכן, לאנשים שנמצאים בעיצומו של תהליך סידור הבית, מה יכול לעזור יותר ממדריך מאויר? עם זאת, יש לזכור שעבור אנשים שעדיין לא מחויבים לתהליך הזה, מדריך כזה עלול לסבך את העניינים. לכן, במקרה שלהם, המדריך המאויר שלפניכם דומה לספר שמכיל ידע אסור.

על כן, אשאל אתכם ישר ולעניין: האם אתם מחויבים למלא עד תומו את תהליך סידור הבית, שהוא מאורע מיוחד וחד-פעמי? אם התשובה היא "כן", המשיכו בבקשה וקִראו את הספר. גם אם כבר השלמתם את כל מהלך סידור הבית, העצות שבספר יסייעו לכם לעשות את ביתכם מקום שמעורר שמחה בלב, והן יהיו ללא ספק שימושיות. אבל אם תשובתכם היא "לא", אנא התחילו לקרוא את ספרי הראשון, "סוד הקסם היפני". אם כבר קראתם אותו, אך עדיין אינכם חשים מחויבים, קִראו אותו שוב, בבקשה, כי משהו — מן הסתם משהו פעוט ושולי — מנע ממכם לסדר את הבית עד כה.

המדריך המאויר הזה הוא אוסף מקיף של עצות שימושיות המבוסס על שיטת קון-מארי. לאנשים שקיבלו על עצמם לסַדר את הבית אחת ולתמיד, אמור המדריך להיות לעזר רב, כמו יד שמגרדת בדיוק בנקודה המציקה ביותר בגב, ואני מקווה שתקראו אותו מההתחלה ועד הסוף. לאלה מכם שעדיין לא השלימו את תהליך סידור הבית ורוצים עוד הסברים והכוונות, ישמש המדריך הזה כ"אנציקלופדיה לסידור הבית". הרגישו חופשיים לדלג אל החלקים הרלוונטיים בכל פעם שתצטרכו לברר איך לבצע מטלות מסוימות. כללתי במדריך גם תשובות רבות לשאלות שהפנו אלי קוראים של הספר הראשון. ולאלה מכם שמבקשים לדלג על כל הסיפורים האישיים שלי, כדי להגיע כבר לעצם העניין — סידור הבית — ספר זה לבדו יכול להספיק.

קדימה, אתם מוכנים? אל תשכחו ש"אלוהי סידור הבית" נמצא תמיד לצדכם, כל עוד אתם מחויבים לביצוע המשימה.

 

ששת הכללים הבסיסיים של סידור הבית

תהליך סידור הבית, שאליו אתם עומדים לצלול, לא עוסק במיגור הבלגן או ביצירת חזות נעימה ומסודרת לקראת הגעתם של אורחים. לא, אתם עומדים להשליט סדר בבית באופן שיעורר שמחה בלבכם וישנה את חייכם לעד.

כשאתם מסדרים את הבית בשיטת קון-מארי, אתם חווים שורה של שינויים. ראשית, לאחר שתסיימו לסדר את הבית אחת ולתמיד, לעולם לא תשובו למצב של בלגן. בנוסף, תצליחו להגדיר בבהירות את ערכם של הפריטים שלכם ואת מטרותיכם. תוכלו להשגיח טוב יותר על הרכוש שלכם ולחוות, מדי יום ביומו, תחושה של סיפוק. המפתח להצלחה הוא לסדר את הבית במהירות ועד הסוף, והכול בבת אחת.

ברגע שתבינו מהי משמעותו של בית מסודר באמת, במלוא מובן המילה, לעולם לא תרצו לחזור למצב של בלגן, והעוצמה שבתחושה הזאת תקנה לכם את היכולת לשמור אותו מסודר.

 

1. התחייבו לסידור הבית

שיטת קון-מארי אולי תיראה לכם תובענית מעט. נדרשים לה זמן ומאמץ. אבל אם כבר נטלתם לידיכם את הספר הזה, לפחות מתוך כוונה לנסות באמת להשליט סדר בבית, אנא המשיכו בקריאה. והאמינו בעצמכם. מרגע שקיבלתם החלטה בנושא הזה, כל שעליכם לעשות הוא ליישם את השיטה בצורה נכונה.

 

2. דמיינו את אורח החיים האידיאלי שלכם

חשבו על סוג הבית שהייתם רוצים לחיות בו ואיך אתם רוצים לחיות בו. במילים אחרות, הגדירו לעצמכם את אורח החיים האידיאלי שלכם. אם אתם אוהבים לצייר, ציירו איך הוא נראה. אם אתם אוהבים לכתוב, תארו אותו במחברת. אתם יכולים גם לגזור ולאסוף תצלומים מכתבי עת לעיצוב הבית.

הייתם מעדיפים לגשת תכף ומיד לסידור הבית, נכון? זאת בדיוק הסיבה שבגללה אנשים רבים כל כך מוצאים את עצמם בנקודת ההתחלה אחרי שסיימו לסדר את הבית. כשאתם מדמיינים את אורח החיים האידיאלי שלכם, אתם בעצם מבהירים לעצמכם מדוע אתם רוצים לסדר את הבית, ומצליחים להגדיר את אורח החיים שתבקשו לאמץ ברגע שתסיימו את המלאכה. תהליך סידור הבית מסמל אפוא נקודת מפנה משמעותית ביותר בחייו של אדם. על כן חשבו ברצינות על אורח החיים האידיאלי שאתם שואפים אליו.

 

3. קודם כול, סיימו לזרוק

מאפיין אחד של אנשים שלעולם לא מסיימים לסדר את הבית הוא שהם מנסים לאחסן הכול, בלי להיפטר משום דבר. כשדברים מסולקים הצידה, הבית ייראה מסודר על פני השטח, אבל אם יחידות האחסון מלאות בפריטים מיותרים, לא תהיה שום אפשרות לשמור אותן מאורגנות, ודבר זה יוליך בהכרח לנסיגה.

המפתח להצלחה בסידור הבית הוא לסיים קודם את שלב ההיפטרות מדברים. רק אחרי שתחליטו מה לשמור ומה להשליך, תוכלו לתכנן איפה לאחסן את החפצים שלכם ובאיזו צורה לאחסן אותם, כי רק אז יהיה לכם מושג מדויק של כמות החפצים שיש לאחסון.

אם תחשבו בשלב הראשון של התהליך על מקומות אחסון אפשריים או תחששו שהם לא יספיקו לאחסן הכול, תתקשו להחליט ממה להיפטר, וכך לעולם לא תסיימו. זה יהיה מצער נורא. לכן, כשאתם משליכים דברים, ראו בכל פתרונות האחסון שיעלו בדעתכם פתרונות זמניים, ומקדו את כל תשומת לבכם במיון הקטגוריה הבאה. זהו הסוד לביצוע מהיר ומלא של המטלה.

 

4. סדרו על פי קטגוריות, לא על פי מיקום

אחת השגיאות השכיחות ביותר שאנשים עושים היא לסדר את הבית בשלבים, חדר אחרי חדר. הגישה הזאת אינה יעילה, משום שאנשים חושבים שהם סידרו את החדר, שעה שלמעשה הם רק העבירו את החפצים שלהם ממקום אחד למקום אחר, או פיזרו פריטים מאותה קטגוריה בכל רחבי הבית, ובכך מנעו כל אפשרות לאמוד בדיוק את כמות החפצים שיש להם באמת.

הגישה הנכונה היא לסדר על פי קטגוריות. כלומר, לסדר את כל החפצים מאותה הקטגוריה בפעם אחת. למשל, כשעוסקים בסידור קטגוריית הבגדים, הצעד הראשון הוא לרכז במקום אחד כל פריט ביגוד שיש לכם בכל הבית. דבר זה מאפשר לכם לראות באופן אובייקטיבי כמה בגדים יש לכם. בנוסף, כשתעמדו מול הר בגדים ענקי, תיאלצו להכיר ביחס העלוב שהענקתם עד כה למלתחה שלכם. חשוב מאוד שתקבלו בשלב הזה מושג מדויק על היקף הכמות של כל קטגוריה וקטגוריה.

 

5. שמרו על הסֵדר הנכון של השלבים

חשוב ביותר לא רק לסַדר לפי קטגוריות, אלא גם לעבור מקטגוריה לקטגוריה על פי הסֵדר הנכון, שהוא: בגדים, ספרים, ניירות, קוֹמוֹנוֹ (פריטי שונות), ולבסוף — חפצים סנטימנטליים.

האם יצא לכם להיתקל, בזמן סידור הבית, בתצלומים ישנים, ולגלות פתאום שעברו שעות בזמן שהתבוננתם בהם? זאת טעות שכיחה מאוד, והיא ממחישה בבירור את חשיבות סידור הבית בסדר הנכון — סדר שתוכנן במיוחד כדי לעזור לכם לחדד את יכולתכם לזהות חפצים שמעוררים שמחה בלב. בגדים הם פריטים אידיאליים לתרגול המיומנות הזאת, ואילו תצלומים וחפצים סנטימנטליים אחרים מייצגים יותר מכול את הפריטים שעליכם להימנע מלגעת בהם, אלא רק לאחר שרכשתם את המיומנות
במלואה.

 

6. שאלו את עצמכם: האם זה מעורר שמחה בלב?

הקריטריון להחלטה מה לשמור ומה לזרוק טמון בתשובה לשאלה אחת: האם פריט כלשהו מעורר שמחה בלב או לא. במהלך ההחלטה חשוב לגעת בפריט, וכוונתי היא להחזיק אותו היטב בשתי ידיים, כאילו אתם משוחחים איתו. שימו לב במיוחד לאופן שבו הגוף שלכם מגיב כשאתם עושים את זה. כשמשהו מעורר שמחה בלב, אתם אמורים לחוש ריגוש קל, כאילו התאים בגופכם מתעוררים לאיטם. אבל כשתחזיקו משהו שלא יעורר שמחה בלבכם, תרגישו כאילו גופכם נהיה כבד יותר.

זכרו שאינכם בוחרים מה לזרוק, אלא דווקא מה לשמור. שמרו רק על החפצים שמעוררים בכם שמחה. וכאשר אתם זורקים משהו שלא מעורר בכם שמחה, אל תשכחו להודות לו לפני שתיפרדו ממנו לשלום. כשאתם מוותרים מתוך הכרת תודה על חפצים שהיו בחייכם, אתם מביעים בכך הערכה לחפצים שנותרים בחייכם ורצון לנהוג בהם יפה יותר.

 

1 תגובה

פינגבקים וטרקבקים

  1. […] לקריאת הפתיחה של הספר […]

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן