בלוג - מאמרים אחרונים

חומות סמויות מן העין

אhechtינגבורג הכט היתה כבת שתים־עשרה כאשר הנאצים עלו לשלטון בינואר 1933. המשפחה שלה חייתה בשכונה אמידה בהמבורג: אביה החל לבסס את מעמדו כעורך־דין, והיא ואחיה למדו בבתי־ספר טובים ובילו בשעות הפנאי עם חבריהם. הם היו בשר מבשרה של החברה הגרמנית הבורגנית ומעורים בחייה של עיר הנמל הגדולה והמשגשגת בגרמניה. מוצאם של ההורים והשתייכותם הדתית (האב יהודי והאם פרוטסטנטית) לא היו כלל עניין לענות בו בשגרת יומם הנעימה.

חוקי הגזע של "הרייך השלישי" שינו את פני הדברים מקצה אל קצה. הם הגדירו מחדש את זהותם ואת מעמדם של בני משפחת הכט: האב ״יהודי“, האם ״ארית“, הילדים ״בני תערובת“. בהדרגה אך בעקביות ובשיטתיות צימצמו חוקי הגזע את מרחב חייהם, סגרו עליהם ובודדו אותם מסביבתם. לא ההורים, ובוודאי לא הילדים, לא הבינו כיצד זה, לפתע פתאום, מתעמרים בהם ומנדים אותם ככה.

וכול זה על פי חוק. לא חוק אחד כי אם המון חוקים, שמסתעפים לסעיפים ולסעיפי סעיפים ומולידים תקנות והוראות וצווים שנוגעים לכל פרט בחייהם: החל במקורות הפרנסה שלהם ובשגרת יומם במרחב הציבורי והפרטי וכלה בחייהם האינטימיים; החל בשלילת זכויות האדם והאזרח הפוליטיות, דרך רדיפות ומעצרים, וכלה בגירוש האב ורציחתו באושוויץ.

"חומות סמויות מן העין" הוא תיעוד אישי, מאופק וענייני של כל אלה. עם זאת, הוא חורג הרבה מן התחום הפרטי. את ההקשר החברתי־פוליטי של אסונם של המספרת ובני משפחתה מספקים חוקי הגזע שפותחים כל פרק ופרק בספר ומשובצים לאורכם. חוקים אלה, מלאכתם של משפטנים מקצועיים, הם שנתנו את ההכשר לחורבן ולהרס של יחידים ומשפחות, הרבה לפני הקמת מחנות ההשמדה.

את הספר תירגמה מגרמנית אילנה המרמן, שהקדישה את תרגומה לחברה הישראלית והקדימה למהדורה העברית סקירה ובמרכזה מידע היסטורי תמציתי על חוקי הגזע הנאציים.

אינגבורג הכט נולדה בהמבורג בשנת 1921. כל חייה עמדו בסימן "מוצאה" – בת לאב יהודי, עורך־דין, ולאם "ארית". חייה השתבשו לחלוטין עם עליית היטלר לשלטון. אביה נרצח באושוויץ, והיא עצמה נמלטה עם אמה ובתה התינוקת לדרום גרמניה. אינגבורג הלכה לעולמה בשנת 2011. הסופר הידוע זיגפריד לנץ קיווה שהספר "חומות סמויות מן העין" (1982) "יזכיר לתושבי המבורג בהווה את הדברים שיכלו להתרחש בעיר הזאת, ושהעבר, בדרכו, עדיין נוכח…"

 

לרכישת הספר באתר "ידיעות ספרים"
לרכישת ספר דיגיטלי באתר "עברית"
לקריאת הפתיחה של הספר
לקריאה נוספת על המחברת

 

נכתב על הספר:

"מיהו יהודי": ביקורת של רונן טל על "חומות סמויות מן העין", "ידיעות אחרונות", 28.12.18 

כיצד "שלטון החוק" עלול להפוך לחרב פיפיות? ביקורת של עמר לחמנוביץ' על "חומות סמויות מן העין", "ישראל היום", 25.1.19

 

 

 

חומות סמויות מן העין: סיפורה של משפחה גרמנית תחת חוקי הגזע של נירנברג
מחברת: אינגבורג הכט
מגרמנית: אילנה המרמן
סדרה: "הפרוזה שלי", בעריכת אילנה המרמן
סוג: פרוזה – תרגום
מספר עמודים: 200
כריכה: רכה
שם הספר בלועזית: ALS UNSICHTBARE MAUERN WUCHSEN
שם המחבר בלועזית: Ingeborg Hecht
מועד הוצאה לאור: נובמבר 2018

 

 

2 תגובות
  1. רזיאל צונג
    רזיאל צונג אומר:

    לא קראתי עדיין את הספר אני מבין שהוא די מיוחד הן באופי כתיבתו והן מבחינת המורכבות של הנושא בו הוא עוסק אין ספק שבעקבות המלצה אקרא אותו בקרוב ואומר עוד – עם ישראל חי !!!!

    הגב

פינגבקים וטרקבקים

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן