אישה לבדה

isha levada frontאישה מאבדת את בעלה ואת אחותה, שמתו זה אחר זה, ומתקשה להאמין שתוכל למצוא שוב שמחת חיים. היא נוסעת עד לקצה העולם כדי למצוא שם (אולי) מקום שבו תוכל לרדת ממנו, מאותו עולם שהתרוקן בבת אחת מאהוביה. עד לניו זילנד היא נוסעת, רוכבת שם על זוג אופניים. אנשים שנקרים בדרכה תוהים: איך היא נוסעת כך לבדה?  "והיא המשיכה, לָבֶטח," כותבת המספרת של הספר הזה ממרחק השנים. "לא איש ולא חיה לא נגעו בה לרעה. וגם לא לטובה… לבדה, אלמנה, אלמונית, חופשית."

גיבורת "אישה לבדה" היא בת-דמותה של אילנה המרמן, מתרגמת, עורכת ופעילה פוליטית. שם, בקצה העולם, היא מצאה את סוד החירות האישית שלה: היכולת לנוע ממקום למקום ללא התחשבות בגבולות פנימיים וחיצוניים. ויחד עם החירות – נמצאה לה גם שמחת חיים. והחלטה: לצאת למסעות ברחבי הגדה המערבית, לפגוש נשים, גברים וילדים, להקשיב לחלומותיהם ולתעד את חייהם תחת הכיבוש הישראלי. היא החליפה את האופניים במכונית פורד-פיאסטה אדומה ויצאה למסעות המתרחשים קרוב לביתה, אבל רחוק מתודעת בני עמה היהודים.

אישה נוסעת לבדה ופוגשת כפריים שנפשה נקשרת בנפשם. היא פוגשת הורים שמבקשים להגשים חלומות פשוטים של ילדים, כמו בילוי על חוף ים. היא מצטרפת לביקורי בני משפחות בבתי כלא, נדחקת במחסומים עם אלה שמבקשים לעבור לשטח ישראל בניסיון למצוא עבודה. היא מתקרבת לכל האנשים האלה שאנחנו, ישראלים רבים כל כך, לא שומעים ולא רואים. והיא כותבת עליהם ועל חייהם – כאן, בספר הזה.

והיא לא רק מתעדת: לעתים היא מעורבת בחייהם ממש, נדרשת לעשייה, אם תרצה בכך או לא. בין אם זה בעבור אדם שזקוק לעבודה ומבקש שתבריח אותו בתא המטען של מכוניתה; בין אם זה אסיר שמבקש ממנה לקנות לו זוג משקפיים; ובין אם אלה ילדים פלסטינים שהיא לוקחת – בניגוד לחוק הישראלי אך בצו המוסר הפשוט – לטיול בגן החיות.

"אישה לבדה" מתעד סיפורים וזיכרונות מחייה של אילנה המרמן בחמש-עשרה השנים האחרונות, וכן משנים שבהן ביקרה ברצועת עזה. כמה מהרשימות התפרסמו בעיתון "הארץ", אך רובן מסופרות כאן לראשונה. זהו תיעוד שבוחן בזעם ובכאב את עוולות הכיבוש הישראלי, מבעד לעיניה של "אישה מצחיקה קצת […] לא כל כך זריזה להשתלב בסביבה, בעיקר כשהיא משוטטת במחוזות זרים לה."

 

לרכישת הספר באתר "ידיעות ספרים"

לרכישת ספר דיגיטלי באתר "עברית"

לקריאת פרק הפתיחה של הספר

לקריאה נוספת על המחברת

 

 

נכתב על הספר:

ריאיון עם אילנה המרמן לרגל צאת "אישה לבדה", מוסף "7 לילות", 18.3.16

"חי, אישי ורלוונטי": תלמה אדמון ממליצה על "אישה לבדה", "מעריב", 18.3.16

"להביט במציאות בכל מחיר": ביקורת באתר Ynet על "אישה לבדה", 29.3.16

המלצה על "אישה לבדה" בוועדת המדרוג של מוסף "הארץ", 1.4.16

"הזמן הצהוב, גרסת 2016": ביקורת של עמרי הרצוג על "אישה לבדה", מוסף "ספרים – הארץ", 13.4.16

"ספר אנושי בצורה בלתי רגילה": ביקורת באתר וואלה! על "אישה לבדה", 17.4.16

ידיעה על אירוע ההשקה לספר "אישה לבדה", בהשתתפות עמוס עוז וא"ב יהושע, "ידיעות אחרונות", 16.5.16

"חוויה פיזית": המלצה בעיתון "ישראל היום" על הספר "אישה לבדה", 9.6.16

עורכי הוצאת "הספריה החדשה" ממליצים על "אישה לבדה", אתר וואלה! 12.6.16

המלצות גולשים על "אישה לבדה" באתר נוריתה

 

 

 

אישה לבדה
מחברת: אילנה המרמן
עורך: סמי דואניאס
סוג: ממואר – מקור
מספר עמודים: 302
כריכה: רכה
שם הספר בלועזית: A Woman On Her Own
שם המחברת בלועזית: Ilana Hammerman
מועד הוצאה לאור: פברואר 2016 

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן