בלוג - מאמרים אחרונים

התמונה מסתכלת עלי

"התמונה מסתכלת עלי" מתחיל במה שנראה כמו ניסיון התאבדות שלא צלח. גיבורת הספר, המספרת על עצמה בגוף ראשון אך איננה מסגירה את שמה, היא חיילת מבית דתי שהתנערה מן הדת ועושה את צעדיה הראשונים בחיים החילוניים כפי שהיא תופסת אותם. לאחר ניסיון ההתאבדות, היא מתחילה לתעד את חייה במחברת אישית. בתחילתה היא כותבת שאם מישהו קורא אותה – כנראה שהיא כבר אינה בין החיים.
בעוד היא מספרת על מצוקותיה בצבא, היא חוזרת באופן אסוציאטיבי, פרוע וקלאוסטרופובי לעברה המפותל כנערה ביישוב דתי, שניסיונותיה הרבים עם גברים נראים לה מרכזיים בקיום החילוני.
חברתה דליה, שהיא דבקה בה ובקרבתה, עוזרת לה להידחף לפינה חשוכה מתוך כלל האפשרויות הפרוסות לפניה בעולם החילוני. הפער ההרסני בין ההבנה המוגבלת שלה והכאוס הפנימי שבה לבין הדרישות הנורמטיביות של החברה מסביבה מחולל חוויית קריאה חזקה, מרתקת ואקטיבית מאוד.
אף שהמספרת מתעסקת כל הזמן גם בכתיבה עצמה, דווקא הקורא הוא שמצליח להבין אותה, את בעיותיה ואת הסכנה הנפשית שאופפת אותה בעוד היא הולכת – כמו בטרגדיה יוונית – היישר ובלי דעת לעבר גורלה הבלתי אפשרי.
"התמונה מסתכלת עלי" הוא סיפור הכתוב במשפטים סוערים ואינטנסיביים. שפתה של המספרת היא המראה המובהקת ביותר של אישיותה: זוהי שפה רבת שכבות, המיטלטלת לסירוגין בין משלב דיבורי דתי למשלב דיבורי חילוני המעיד על השכלתה ובו בזמן על מגבלות האישיוּת. שפתה הקופצנית מעידה גם היא על החוסר המהותי שהיא חווה, ועל הצורך החיוני במילוי תכנים חדשים שיחליפו את הישנים.

.

לרכישת ספר דיגיטלי באתר "עברית"

לקריאה נוספת על אביעד גבעון

לקריאת קטע מתוך הספר

.
נכתב על הספר:
ביקורת על הספר מאת גלעד סרי-לוי, עיתון 'הצופה', ינואר 2007.
ביקורת על הספר מאת עמרי הרצוג, אתר 'הארץ', ינואר 2007.
ביקורת על הספר מאת קרן דותן, אתר 'הארץ', ינואר 2007.

.

התמונה מסתכלת עלי
מחבר: אביעד גבעון
סוג: פרוזה – מקור
מספר עמודים: 187
סוג כריכה: רכה
מועד הוצאה לאור: נובמבר 2006
מחיר קטלוגי: 76 ₪
דאנאקוד: 674-24

0 תגובות

פינגבקים וטרקבקים

  1. […] "התמונה מסתכלת עלי" הוא הרומן הראשון שלו. […]

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן